Klikasz w link i … możesz stracić pieniądze
Czas panującej pandemii COVID-19 to również okres aktywności oszustów, wykorzystujących obecną sytuację. Oszuści używają przeróżnych sposobów, aby ściągnąć przyszłe ofiary na fałszywe strony. Użytkownicy mogą być do nich kierowani poprzez linki, które dostają w SMS-ach, lub e-mailach czy komunikatorach internetowych lub poprzez fałszywe strony internetowe sklepów, czy nawet firm kurierskich. Jeżeli w porę nie zorientujemy się, że to podstęp możemy stracić nasze oszczędności.
Oszuści internetowi podszywają się pod różne instytucje i żądają wpłaty określonej kwoty pieniędzy w wyniku niedopłaty za wykonaną wcześniej usługę. Przestępcy często podszywają się za banki, sklepy internetowe czy nawet firmy kurierskie.
Uważajmy na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot zawierające link do strony udającej pośrednika płatności. Przed wykonaniem przelewu skontaktujmy się z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości. Nie otwierajmy załączników dołączonych do wiadomości e-mail wysłanych do nas przez nieznane nam osoby czy instytucje, nie pobierajmy niezweryfikowanych treści z nieznanych nam stron internetowych.
Korzystajmy tylko z legalnego oprogramowania, w tym oprogramowania antywirusowego. Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. Pamiętajmy zatem o tych istotnych elementach, aby nie paść ofiarą oszustów:
- nie otwierajmy wiadomości e-mail od nieznanych adresatów i nie używajmy linków rozsyłanych w niechcianej poczcie (spam) oraz przez komunikatory — mogą one prowadzić do niebezpiecznych stron lub programów, użycie oprogramowania antyspamowego znacznie ogranicza ilość niechcianej poczty,
- nie przesyłajmy drogą elektroniczną żadnych danych personalnych i innych ważnych informacji, które mogą wpaść w niepowołane ręce.
Bądźmy zatem czujni! Nie dajmy się zwieść pozorom! Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na nasz urządzenia. Nie klikajmy w linki niewiadomego nadawcy.
Zawsze zachowujmy ostrożność w przypadku podejrzanych wiadomości. Zanim przekażemy jakiekolwiek pieniądze lub kody, skontaktujmy się z taką osobą telefonicznie.