"Dałeś się nabrać" oświadczył oszust po obebraniu 73-latkowi 15000 złotych
Nieznani sprawcy, poprzez wysłanie linku aktywacyjnego do złośliwego oprogramowania doprowadził 73-letniego mieszkańca Bytomia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem. Senior utracił z konta bankowego 15000 zł. Policjanci w tej sprawie prowadzą czynności. Apelujemy o ostrożność.
Wczoraj do Komisariatu Policji IV w Bytomiu zgłosił się 73-letni mieszkaniec naszego miasta, który został oszukany i stracił ze swojego konta bankowego 15 tysięcy złotych.
Zadzwoniła do niego kobieta, która oświadczyła, że ma do odebrania nagrodę - 12 tysięcy euro, musi jedynie postępować zgodnie z zaleceniami, później połączył się z nim mężczyzna. 73-latek zaufał „profesjonalistą” i podał numer konta bankowego. Po podaniu wszystkich danych oszuści mogli zainstalować szybką aplikację umożliwiającą swobodne poruszanie się po urządzeniu.
Na końcu rozmowy 73-letni mężczyzna usłyszał, że „dał się nabrać”, zgłosił się do banku, gdy potwierdził utratę oszczędności, zgłosił się na Policję.
Stróże prawa prowadzą w tej sprawie czynności. Policjanci apelują także o ostrożność! Przypominamy jak nie dać się oszukać:
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Wszystkie formalności dotyczące sprzedaży produktów na platformach internetowych załatwiaj na stronie, nie koresponduj z kupującym za pomocą innego komunikatora, nie wchodź w żadne podesłane linki i kody QR.
- Jeśli odbierasz połączenie, które wskazuje na to, że to twój bank zachowaj czujność. Nie wykonuj poleceń dotyczących przelania swoich oszczędności na wskazane konto. Rozłącz się i sam zadzwoń do banku, wybierając numer ze strony internetowej.
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go, nie wiedząc, co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika, że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku, by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu, z którego korzystasz.
Pamiętaj! Pracownik banku nigdy nie poprosi cię o podanie danych związanych z loginem i hasłem, oszust tymi danymi nie dysponuje, więc za wszelką cenę będzie starał się nakłaniać Ciebie do ich poznania. Prośba o podanie takich informacji to dowód, że masz do czynienia z oszustem.