Wiadomości

UWAGA – PIESZY!

Data publikacji 08.07.2008

Pamiętajmy, że najnowocześniejsze rozwiązania techniczne zamontowane w samochodach i w układzie komunikacyjnym nie zastąpią zdrowego rozsądku, ostrożności i zachowania zasady ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu.

W ciągu 6 miesięcy br. na bytomskich drogach doszło do 86 wypadków drogowych, w wyniku których 6 osób poniosło śmierć, a 94 zostało rannych. W ponad połowie przypadków miało miejsce najechanie przez pojazd na pieszego uczestnika ruchu. Około 30 procent spośród wszystkich wypadków spowodowali piesi i rowerzyści, a głównymi przyczynami było przechodzenie w miejscach niedozwolonych, przebieganie przez jezdnię lub wchodzenie na przejście przy zapalonym czerwonym świetle sygnalizatora. Bardzo często piesi nie korzystają z przejść podziemnych i kładek, które zbudowano w najniebezpieczniejszych miejscach. Za te i inne wykroczenia popełnione przez pieszych funkcjonariusze pouczyli ponad 108 i ukarali mandatami ponad 174 osób.
Tylko w ciągu wczorajszego dnia policjanci z bytomskiej „drogówki” ukarali mandatami 16 pieszych za przechodzenie w miejscu zabronionym lub przy zapalonym czerwonym świetle sygnalizatora drogowego. Zgodnie z taryfikatorem mandat w takich sytuacjach wynosi od 50 do 250 zł. Mandaty będzie musiało zapłacić również 6 kierowców, którzy nie ustąpili pierwszeństwa pieszym przechodzącym przez „zebrę”. Wczorajsza akcja zakończyła się również zatrzymaniem dwóch nietrzeźwych rowerzystów. Obaj odpowiedzą za przestępstwa, za które grozi im do dwóch lat więzienia.
Należy jednak podkreślić, że na przełomie ostatnich lat policyjne statystyki odnotowują stały wzrost bezpieczeństwa w obszarze ruchu drogowego. Dla przypomnienia, w 1998 r. zdarzyło się prawie 400 wypadków drogowych, w których zginęło 21 osób. W tamtym czasie zaistniało ponad 2200 kolizji drogowych.
Poprawę bezpieczeństwa zawdzięczamy kilku czynnikom, a najważniejsze z nich to:
1.Spowolnienie ruchu, na co składa się znaczny wzrost ilości samochodów na drogach.
2.Korekty wprowadzone na drogach, w tym zmiana organizacji ruchu (wyprowadzenie transportu ciężkiego poza centrum miasta), zmiana oznakowania dróg, przebudowanie jezdni w miejscach niebezpiecznych.
3.Zastosowanie w samochodach systemów zwiększających bezpieczeństwo kierującego, pasażera, jak również pieszego.

 

Powrót na górę strony